KATEGORIJE

AMD Radeon HD5870

Napisao 5, 2009-10-02 04:02:35 u Opšte vesti

AMD je prošle nedelje i zvanično predstavio novu generaciju video akceleratora i time ponovo obezbedio tehnološku i brzinsku prednost u odnosu na konkurenta, koji kao da se pomalo uspavao u poslednjih nekoliko kvartala. Radeon HD5870, čije je kodno ime Cypress, a kodna oznaka RV870 je prvi grafički procesor izrađen u 40 nanometarskoj litografiji, ali i prvi koji nudi computing snagu od gotovo 3 TeraFLOPS-a, kao i prvi 3D akcelerator koji podržava DirectX 11 i Shader Model 5.0 specifikaciju.

Sam grafički procesor se sastoji od približno 2.15 milijardi tranzistora, što je u poređenju sa do nedavno impresivnih 956 miliona ovih osnovnih poluprovodničkih elemenata kod RV790 tj. Radeon HD4890 GPU zaista cifra od koje može da vam se zavrti u glavi. Pa ipak, Radeon HD5870 jako brzo neće biti najbrža grafička kartica, jer sam AMD planira da po treći put primeni svoj “pakleni plan”. Naime, nakon što se tržištu ponudi rešenje za performance segment (u prošloj generaciji, to je bio Radeon HD4870 i HD4890), high-end klasa se kreira sa modelom koji poseduje dva grafička procesora i dvostruko veći VRAM. U pitanju je, naravno, Crossfire-on-board rešenje, koje je u prethodnoj generaciji  nosilo oznaku Radeon HD4870X2.

 

Ako Radeon HD5870 i HD5850 kartice, kao SingleGPU rešenja drži tržišni segment od 300 do 350 evra, a budući Radeon HD5870X2 cenovni rang do 550 evra, postavlja se pitanje šta će AMD ponuditi u nižim klasama, koje su i najatraktivnije za naše tržište. Za ovu klasu kartica, RV870 je prevelik i preskup GPU, pa će AMD uskoro predstaviti dva nova grafička procesora, koji će praktično biti tehnološki derivati sa manje streaming jedinica, te manjim TMU, RBE i cache blokovima. Ovi procesori, RV830 / RV840, koji će verovatno nositi tržišna imena Radeon HD5600 i HD5600 će biti pozicionirani u klase od 150, odnosno 100 evra, a novina u odnosu na postojeće Radeon HD4850 i HD4770 modele je podrška za DirectX 11.

Upoznajte Cypress


Novi video akcelerator je brz bar kao Radeon HD4870X2, što znači da je jedan GPU brz kao dva grafička procesora prethodne generacije – u CrossFire režimu. Kako Radeon HD5870 ostvaruje toliku brzinsku prednost u odnosu na HD4870? Svakako, više od dva puta veći broj tranzistora je uposlen na pravi način, pa dok je RV770 imao 800 streaming shader jedinica, RV870 ih ima čak 1600. Broj jedinica za rad sa teksturama je povećan sa 40 na 80, što znači da je fillrate za “punjenje” ovih sličica povećan sa 30 na 68 gigateksela po sekundi. Broj je više nego duplo veći jer Radeon HD5870, osim što je duplo mišićaviji, istovremeno i brži – GPU radi na 850 MHz, što je 100 MHz više u odnosu na HD4870. Jedinice koje se nalaze na samom kraju “rendering ciklusa” i nazivaju se render back-end, obično služe za post-processing efekte i finalnu pripremu i output frejma, takođe su dorađene i pojačane, pa ih sada umesto 16 ima (pogađate) – 32. Svaka od pomenutih jedinica je dodatno optimizovana i kada je efikasnost u pitanju, ali kad je u pitanju lokalna L1 i L2 keš memorija, ali nam obim teksta ne dozvoljava da ulazimo u detalje.

 

Radeon HD5870 ima gigabajt GDDR5 memorije, koja koristi 256-bitnu memorijsku magistralu. Dakle,  i dalje su tu četiri 64-bitna crossbar kontrolera, što je jedini deo GPU-a koji je u odnosu na prethodnika nepromenjen. Propusni opseg je ipak povećan, pa je u odnosu na Radeon HD4870 veći za oko  40% (sa 3.6 GB/s na 4.8 GB/s), što je rezultat upotrebe bržih GDDR5 čipova. S obzirom na to da je ostatak GPU-a “pojačan” za 100% u odnosu na prethodnu generaciju, voleli bi smo da je isti slučaj i sa memorijskim propusnim opsegom, a s obzirom na to da sumnjamo da će se u skorije vreme pojaviti drastično brži GDDR5 čipovi, moguće je da će upravo performanse u jako visokim rezolucijama biti problem za AMD kada se jednom pojavi naslednik GeForce GTX 285 kartica. AMD je smatrao da bi bilo isuviše skupo ići na proširenje širine memorijskog kontrolera, jer bi to dodatno zakomplikovalo layout PCB-a i podiglo cenu kartica. S obzirom na to da će GeForce GTX 380 imati 384-bitnu memorijsku magistralu i, samim tim, 50% veći memorijski bandwidth, verujemo da će i same kartice biti skuplje, ali će AMD tada imati mogućnost da se bori sa konkurencijom veoma popularnom metodom obaranja cena.

Radeon HD5870 je kartica koja će opteretiti vaše napajanje, pa je najbolje da mu ne “podmećete” ništa što ne može da pruži konstantnih 600W za čitav sistem. Kartica pod punim opterećenjem troši nešto više od 180W, što znači da čitava konfiguracija neće vući manje od 350-380W, a za tako nešto vam je potrebno kvalitetno napajanje od bar 550W. No, ako se brinete da će vam se potrošnja u stanu ili kući povećati zbog novog Radeona, znajte da je AMD mislio i na to pa će vas obradovati podatak o tome da HD5870 “na desktopu” troši svega 27W struje!

 

 

 

DirectX 11


Radeon HD5870 podržava DirectX 11, koji je prilično važan korak u razvoju Microsoft-ovog „igračkog“ API-ja. Izvršavanje kompleksnih shader rutina, koji su bili praktično izbegavani ili pojednostavljivani do sada, biće dosta ubrzano, a neke od novih funkcija su tek sada i realno moguće bez drastičnog pada performansi. DirectX 11 donosi Hull, Domain i Compute Shaders, a dalje poboljšava, ubrzava i proširuje rad sa Geometry, Pixel i Vertex Shaderima. Unutar Compute Shaders sistema sada je i DirectCompute 11, koji omogućava da sam OS ili aplikacija ima direktan pristup GPU-u. Tu je i novi Shader Model (v5.0), naprednije senčenje, kompresija HDR tekstura, a konačno je standardizovan i Hardware Tesselation.



Oslanjanjem na DirectCompute 11, programer sada može da iskoristi enormnu količinu processing moći GPU-a za ubrzanje praktično bilo koje vrste koda. Najviše, pak, ima smisla kompajlirati aplikaciju koja radi na obradi velike količine podataka, poput onih za obradu video materijala, rendering ili rad sa složenim filterima na velikim fotografijama, jer se takve aplikacije mogu lako multi-threadovati. Velika količina podataka za obradu se može podeliti u „niti“ koje se paralelno izvršavaju kroz ogroman broj shader jedinica unutar grafičkog procesora. DirectCompute 11 omogućava čist, jednostavan i direktan pristup resursima grafičkog procesora, koji se, kao što vidimo, danas može iskoristiti i za ubrzanje aplikacija koje nemaju veze sa igranjem.

 

Do 6 monitora?


AMD je verovatno najponosniji na mogućnost novog Radeon HD5870 akceleratora da prikaže sliku na čak šest monitora, za šta vam je potrebna Eyefinity6 Edition – kartica koja ima šest video konektora. Čak i sa standardnim modelom je moguće povezati do tri monitora od 30 inča i objediniti ih u jedan desktop rezolucije od 7680 x 1600 piksela, a čak je i igranje podržano u ovim “sumanutim” grafičkim modovima. Eyefinity6 edicija ove kartice, tako, može da pruži fantastičnih 5760 x 2160 piksela (ako se upotrebi svih šest displeja, maksimalna rezolucija za svaki od njih se spušta na 1920 x 1080 piksela), u kojima možete igrati Crysis, Flight Simulator, Dirt 2, Need For Speed Shift ili bilo koju aktuelnu igru.

I na kraju


Nema sumnje - AMD Radeon HD5870 je najbrži Single GPU i tehnološki najnapredniji akcelerator koji se može kupiti. Najnapredniji, jer je u pitanju prvi DirectX 11 GPU, prva kartica koja će prikazati sliku na čak šest monitora i prvi GPU proizveden u 40-nm procesu.  Radeon HD5870 je znatno brži od HD4870 i HD4890 modela i nudi performanse koje su bliske, a često i prevazilaze ono što nudi “dvoglavi” Radeon HD4870X2 iz prethodne generacije, a koji je još uvek skuplji. Što je najbitnije, Radeon HD5870 je brži i od najbržeg SingleGPU akceleratora iz konkurencije, što smo i očekivali. Očekivana maloprodajna cena od oko 350 evra je sasvim realna za ovako moćan i napredan grafički akcelerator. Ostaje da  se vidi kakav je odgovor kompanije NVIDIA, ali oni koji žele najbrži i tehnološki najsavršeniji grafički akcelerator u ovom trenutku, nemaju razloga da čekaju i već sada sebi mogu da nabave Radeon HD870…

 

 


 

Kontakt: AMD

Korisna adresa: http://game.amd.com/us-en/unlock_radeon5800.aspx

 

Autor: Branko Maksimović